יום ראשון, 3 באפריל 2016

הספרנים (או "איך למצוא מידע ברשת ולהישאר בחיים")

המידע העצום העומד לקראתנו מאפשר לנו להכין שיעורים ברגע, למצוא תשובות לשאלות בשנייה שאנחנו מוציאים את הפלאפון מהכיס ואפילו להפוך את השיעור למערך למידה עבורינו. יש בכך חידוש עצום, שממעבירי אינפורמציה לתלמידים, אנחנו בעצם הפכנו להיות ספרנים. כל המידע בידינו ואנחנו רק צריכים להעביר את הכוח הזה לתלמידים שלנו. 

הדוגמא המצוינת של התלמידים שלימדו את עצמם להשתמש במחשב, מוכיח שהדבר רחוק מלהיות בשמיים (למרות כל המורות הטוענות כי "מאיפה לי לדעת את כל הדברים האלה, אני לא טובה בזה")- קצת התמדה וכל המידע חשוף. 

מתוך כך, הגדרת תפקידו של המורה הפך ל"ספרן" - אל אל לנו להמעיט בחשיבות התפקיד. דוגמא שהתרחשה באחד השיעורים שלי: בשיעור היסטוריה, עת התעסקנו ביוון העתיקה, ביקשתי מהתלמידים לתרגם את המילה "Persia" לעברית ולהוסיף תמונה. נשמע פשוט. אך יותר מתלמיד אחד הדביקו תמונה של שמעון פרס, או ילד מקבל פרס. לא תמונה של ממלכת פרס. חשוב לשקף לתלמידים את זה.

כמובן שלא פחות משמעותי להציג להם את הבעייתיות בקבלת מקור אחד כאמין כשהם חוקרים נושא. לא פעם אפשר להיתקל בבלוג שבעצם כתב את העבודה שאנחנו התבקשנו לכתוב- אך אם נקרא לעומק, נגלה שמדובר במשהו שמוטה לחלוטין לכיוון אחד.  (זה הופך להיות עוד יותר משמעותי בתקופה שהתקשורת נהנית לעשות עניין מכל מורה המעיז להביע את דעתו בשיעור).

לחלקנו יש את הספרן האגדי הזה שהכיר אותנו וחיכה לנו בהתרגשות עם הספר הבא בידיים כשהגענו להחזיר ולהוציא. המידע החשוף היום נותן לנו את האפשרות להציג לתלמידים עולם חדש ומרתק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה!